پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
4270
-
الف
+

اختصاصی: برای نقش براتعلی با روحانیون زندگی کردم

محسن کیایی در خصوص سریال «پرده نشین» و نقش‌ خود در این سریال با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

محسن کیایی از جمله بازیگرانی است که با ورودش به تلویزیون و سینما توانست از همان ابتدا جایگاه خودش را تثبیت کند و مردم همیشه نقش‌های محسن کیایی را دوست داشته‌اند. وی را به عنوان بازیگر طنز اکثرا می‌شناسند اما کیایی به قول خودش طنزهایی اکثرا نقش‌های جدی‌ای را بازی کرده است که رگه‌های طنز داشته است و در کارهایش از طنز اجتماعی استفاده کرده است که بتواند مشکلات جامعه را به زبان طنز بگوید.

 حضور او در سریال «راه دررو» سعید آقاخانی موجب شناخته شدن او در بین مردم شد، او در چند کار سینمایی نیز حضور فعالی داشته است اما نقش او بعنوان روحانی در سریال پرده نشین موجب محبوبیت وی شد.آی‌فیلم، به بهانه بازپخش سریال «پرده نشین» با محسن کیایی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

آی‌فیلم: این روزها شبکه آی‌فیلم در حال بازپخش سریال «پرده نشین» است. شما در این سریال نقشی را بازی کردید که می‌شود گفت هم با نقش‌های دیگرتان متفاوت بود هم کمی فضای سریال را تغییر داده بود. زیرا سریال یک کار اجتماعی جدی بود و حضور شما رگه هایی از طنز داشت.

کیایی: خب من از اول که برای حضور در این کار صحبت کردم و وقتی فیلمنامه را خواندم جذب نقش «براتعلی» شدم و فکر می‌کنم شاید تا آخر عمر هنری‌ام نتوانم چنین نقشی را به دست بیاورم زیرا طلبه‌ای که در کشاکش یک تصمیم مهم در خصوص طلبگی‌اش و شرط نامزدش است خیلی نقش جذاب و خاصی است. کارگردان آقای بهروز شعیبی هم وقتی من را دعوت کردند نقش یک جوان غیرطلبه ای را به من دادند که بعد از خواندن فیلمنامه توجهه ام به «براتعلی» بیشتر شد و خدارو شکر می‌کنم که نقش براتعلی آنطور که می‌خواستم ایفا شد. آن چیزی که در نقش برات علی جذابیت داشت، حالت عاشقانه ای بود که در نقش تعریف شده بود و آن شک و دودلی که در طول قصه در وجود او هست که به لباس روحانیت ملبس شود یا خیر.همین نکات ریز من را برای انتخاب کاراکتر براتعلی مصمم کرد و از این اتفاق خیلی هم راضی ام.به هر حال از آن جایی که بازی در نقش روحانی و طلبه جزو نقش های خاص است و ممکن است همیشه چنین پیشنهادی به هر بازیگری نشود، هر بازیگری دوست دارد آن را تجربه کند و در کارنامه بازیگری اش آن را داشته باشد. من هم از این قاعده مستثنا نیستم.

آی‌فیلم: در جایی گفته بودید که «یکی از نقش‌های پرزحمت من در این سال‌ها نقش براتعلی بود.».زحمت  این نقش چی بود؟

کیایی: خب به هر حال من تا به حال نقش یک طلبه را بازی نکرده بودم و می‌خواستم در «پرده نشین» لباسی را تن کنم و یک دغدغه‌ای را بگویم که ممکن بود دغدغه‌ی حداقل دو نفر از طلبه‌های کشورمان باشد و این مهم بود که نقشم را خوب پرورش بدهم و اتفاقات خوبی برای براتعلی بیفتد. برای بازی در نقش براتعلی تحقیقات زیادی کردم و با تعدادی از روحانیون هم صحبت کردم، حتی با یکی از این بزرگواران به سفر رفتم تا با تفاوت های زندگی اجتماعی و شخصی شان بیشتر آشنا شوم و تلاش کردم این شیوه از زندگی را در بازی ام به نمایش بگذارم. بعد از تحقیقات و صحبت با روحانیون متوجه شدم آنها هم در زندگی عادی مثل ما هستند و وقتی بیرون می آیند به خاطر نوع لباسی که به تن دارند و حرمتی که این لباس دارد، متفاوت رفتار و عمل می کنند. من هم تلاش کردم این شیوه از زندگی را در بازی ام به نمایش بگذارم و زمانی که فیلمبرادری کار آغاز شد پس از تلاشم همه چیز را به خود مردم سپردم که خوشبختانه مردم خیلی به من لطف داشتند و حتی همین الان که چند سال از این سریال می‌گذرد بعضی‌ها من را براتعلی صدا می‌زنند و این یعنی نقش به خوبی ایفا شده است.

آی‌فیلم: یکی از اتفاقاتی که برای پرده نشین افتاد این بود که مردم بافضای سریال به خوبی ارتباط برقرار کردند زیرا ساخت این سریال به دلیل  اینکه نشان‌دهنده زندگی یک روحانی و یک حوزه علمیه بود از ابتدا کمی ریسک داشت چون ممکن بود مردم آن را قبول نکنند و در خصوص نقش شماهم ممکن بود همین اتفاق بیافتاد.

کیایی:  تمام تلاش عوامل سریال «پرده نشین» روی این مسئله معطوف است که نگاه شعاری و کلیشه ای در کار وجود نداشته باشد و تلاش شده که حرفهای عرفانی عمیق مطرح شود. بجای اندرزگویی سریال یک قصه خانوادگی سالم و اخلاقی را روایت می کند و در این قصه تمرکز ویژه ای هم شده است بر زندگی چند روحانی و البته زندگی یک روحانی جوان که من نقش اش را ایفا کرده ام. سریال‌هایی مانند «پرده نشین» تصویری واقعی و درست از زندگی روحانیون و طلبه ها را پیش روی مخاطبان می گذارند و به مخاطبان این آگاهی را می دهند که با دیدی بهتر به جایگاه این طبقه در اجتماع فکر کنند و اینکه درست است که ساخت چنین سریال‌هایی ریسک دارد اما اگر تیمی کارش را به خوبی انجام دهد آثار بسیار مثبتی در جامعه می‌گذارد همانطور که پرده نشین این کار را کرد.

آی‌فیلم: برادرتان حتما باید در کارهایش به شما نقش دهد؟

کیایی: بله وگرنه حلالش نمی‌کنم(می‌خندد).نه واقعیت اینطور نیست. رابطه فامیلی بین من و مصطفی باعث ایجاد این شائبه شده که من فقط در کارهای برادرم هستم و او درکارهایش به من نقشی می دهد اما باید بگویم این موضوع اشتباه است این را هم باید بگویم که من تحصیلات آکادمیک تئاتر دارم کارهای تئاتری بسیاری هم انجام داده ام البته این حواشی برای من اهمیتی ندارد زیرا وقتی  مخاطب فیلم‌هایم را می بیند متوجه می شود که از عهده آن کار برآمده ایم در صورتی این شائبه می توانست ایجاد شود و بگویند که به خاطر روابط فامیلی  با هم کار می کنیم که من نتوانسته باشم کار خوبی را ارائه دهم. من در کارهای خیلی از کارگردانان بازی کردم و مصطفی کیایی هم یکی از آن کارگردانان است.

آی‌فیلم: این روزها مشغول چه کاری هستید؟

کیایی: می‌نویسم، بازی می‌کنم و هرکاری که از دستم برببیاید انجام می‌دهد.به تازگی در فیلم سینمایی «آستیگمات» بازی کردم که خودم فیلم و نقشم را دوست دارم و اصولامن نقشی را که دوست نداشته باشم بازی نمی‌کنم. امیدوارممردم هم نقش‌هایم را دوست داشته باشند.

 

***مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وبسایت آی‌فیلم**

نظر شما
ارسال نظر